نعمت میلاد پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله و سلم-
ارسال شده توسط مسعود مسیح تهرانی در 88/12/11:: ساعت 12:0 صبحسلام.
+ «این ماه (ربیع الاول) همانگونه که از اسم آن پیداست
بهار ماهها میباشد؛
بهجهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست.
در این ماه ذخایر برکات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است.
زیرا میلاد رسول خدا -صلى الله علیه و آله و سلم- در این ماه است
و مى توان ادعا کرد از اول آفرینش زمین رحمتى مانند آن بر زمین فرود نیامده است.
زیرا برترى این رحمت بر سایر رحمتهاى الهى مانند برترى رسول خدا بر سایر مخلوقات است،
همانطور که او داناترین مخلوقات خداوند و برترین آنها و سرورشان و نزدیکترین آنها به خداوند
و فرمانبردارترین آنها از او و محبوبترینشان نزد او میباشد،
این روز نیز برتر از سایر روزهاست.
و گویا روزى است که کاملترین هدیهها،
بزرگترین بخششها، شاملترین رحمتها،
برترین برکتها، زیباترین نورها
و مخفىترین اسرار در آن پىریزى شده است.
پس بر انسان مسلمان که برترى رسول خدا -صلى الله علیه و آله و سلم- را قبول داشته
و مراقب رفتار با مولایش مىباشد واجب است
این روز را بهگونهاى وصفناپذیر برتر از هر وقت و روز دیگرى بداند.
چون در مثل چنین روزى سرچشمه فضایل و برتریها بر این امت فرود آمد؛
تمام برکتهاى نبوت و امامت و کتاب و شریعت
فقط با وجود رسول خدا -صلى الله علیه و آله و سلم- آشکار شد
که ابتداى آن در این روز مبارک بود.
و زمانى که با عقل و شرع برترى این روز ثابت شد،
بر مسلمان مراقب واجب است با تمام تلاش خود در شکرگزارى این نعمت بزرگ کوشش و سعى کند
که این رحمت وسیع را توسعه داده و این روز را بزرگترین عید خود بداند؛
با طاعات تام و تمام به خداوند نزدیک شده و با توسلات کامل به رسول خدا توسل پیدا کند.
از مراقبات این روز، این است که تمام ماه را در این روز
با تلاشهاى نیکو و اطاعتهاى گرانقدر و بزرگ،
بزرگ داشته
و با پروردگار خود در مورد این نعمت بزرگ مناجات نماید.
و بدان اگر تو عبادت انس و جن را انجام داده
و اخلاص پیامبران را داشته باشى
باز هم نمىتوانى واقعاً شکر این نعمت را بهجا آورى.
البته نه به این جهت که این اعمال نیز از نعمتهاى اوست و شکر دیگرى را واجب مىکند.
بلکه بخاطر بزرگى نعمت، کسى توان شکر آن را ندارد.
پس به حکم عقل واجب است بعد از درک ناتوانى،
بهاندازه توان شکر آن را بهجا آورى و خداوند نیز
شکر خالصانه تو را با فضل خود میپذیرد که
خداوند با تشکر زیاد عمل کم را قبول میکند.
ولى مهم، داشتن حالت قلبى مناسب در این عید بزرگ
و شرمساربودن از عجز و کوتاهى است؛
و نیز انجام اعمالى که انسان را از غفلت و تلفکردن وقت خارج نماید؛
نیز تلاش زیاد براى بهدستآوردن صدق اخلاص همراه با شرمسارى؛
و مهمدانستن این روز بهمقدار اهمیت واقعى آن؛
گرچه در بهجاآوردن حق شکر آن ناتوان بوده یا کوتاهى کرده باشی.
خلاصه،
بنده باید تمام توان خود را در انجام عبادات قلبی
از قبیل شناخت، یادآورى، شکر و مانند آن بهکار گیرد.
زیرا شرع گرچه در عبادات بدنى خواهان میانهروى بوده نه زحمت زیاد،
ولى در عبادتهاى قلبى مثل شناخت، ذکر و شکر و لطیفنمودن قلب
با شناخت و صفات پسندیدهاى که در پى آن میآید،
بهکاربردن تمام توان را میطلبد.
تا به جایى برسد که امام صادق درباره عارف میفرمایند:
«اگر دل او بهمقدار یک چشم بههمزدن خدا را فراموش نماید
از شوق او میمیرد
و هنگامىکه پردههاى اوهام و حجابهاى تاریکى از جلو او برداشته شده
و نورهاى زیبایى صفات و نشانههاى عظمت و بزرگى خداوند در قلب او جلوهگر شود
و نور بسیار درخشانى را ببیند،
ممکن نیست اشتباه یا غفلت نماید؛
و حالات قلب او با جلوهگریهاى مخصوص صفات جمال و جلال خداوند دگرگون میشود.
و خداوند بزرگ عهدهدار ریاضت دل او با ترس و امیدوارى از این راه میشود
تا زمانىکه او را در جایگاه راستى و در پناه خود وارد کند
و او را در بهشت بهتر، بهشت نور همراه با پیامبران و شهدا و نیکوکاران سکونت دهد.»
»
(بهنقل از «المراقبات» مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملکى تبریزى -ره- )
یا علی